Entré Väven Norra, Storgatan 46A

Måndag-torsdag
7-20

Fredag
7-21

Lördag-söndag
8-17

OBS! För stadsbibliotekets öppettider - se minabibliotek.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Entré Väven Västra, Thulegatan 2 och

Entré Väven Östra, Västra Rådhusgatan 1

Dessa entréer följer stadsbibliotekets öppettider.

Måndag-torsdag
9-20

Fredag
9-18

Lördag
10-16

Söndag
12-16

Juni-Augusti: Mån-Fre 10-18, Lör 10-15, Sön stängt

Entré Väven Södra, Västra Strandgatan 8A och mot Strandpromenaden

Huvudsaklig entré till Kajen, Vävenscenen och Folkets Bio Umeå.

Måndag-fredag
9-20

Lördag
10-20

Söndag
12-20

Kulturreceptionens biljettkassa

Måndag-fredag 10-18

Lördag 10-16

Söndag 12-16

Juni-Augusti: Mån-Fre 10-18, Lör 10-15, Sön stängt

Verksamheternas öppettider

Öppettiderna för respektive verksamhet i Väven kan ses på deras egna webbplatser. De hittar du under Verksamheter.

Avvikande öppettider

Se avvikande öppettider under året


Pressrum Tillgänglighet

<Kajscenen

Foto: Adam Olofsson

Ritning över Kajscenen med möbleringsförslag.

Kajscenen kan möbleras på olika sätt beroende på arrangemangets typ. Själva scenen ligger i lokalens östra del.

Beskrivning

Kajscenen är en flexibel lokal som har flera ingångar och kan möbleras på olika sätt beroende på arrangemangets behov.

Kajscenen är en lokal på Vävens första våningsplan intill älven bredvid den stora Vävenscenen. Lokalen kan hyras för både slutna sällskap och arrangörer som vill göra publika arrangemang. Lokalen har en flexibel möblering med en upphöjd scen som lämpar sig bra för framträdanden eller föreläsningar.

Kapacitet och specifikationer

Lokalen är luftig med högt tak, två entréer och stora panoramafönster mot älven. I lokalen finns även restaurangen Kajen. Lokalen är en populär mötesplats med en av Umeås vackraste utsikter.

Publikkapaciteten är beroende av önskad möblering. Ungefär så här ser maxkapaciteten ut:

Stående:

  • Stående publik – max 400 platser. Lokalen inkluderar då Kajens möblering samt några ståbord.

Sittande:

  • Biosittning framför scen – 175 platser. Något färre (cirka 140 platser) om lokalen ska spärras av med Pipe&Drape.
  • Cafésittning – cirka 60 platser fördelade mellan 12 bord.
  • Kombination cafésittning plus biosittning – cirka 130 platser.

För frågor om tillgänglighet eller priser kontakta oss via mejl: bokning.vaven@umea.se

För övriga typer av bokningar, till exempel konferens och mässa, kontakta konferensvåningen P5 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Möblering

Skisser på olika möbleringsupplägg presenteras här inom kort.

Teknik och möblering

Detaljplanering levereras till producent vid Väven senast 3 veckor innan arrangemanget. Det ska innehålla följande:

  • Detaljtider/schema dag för dag
  • Teknikinformation (tekspec./rider)
  • Möblering/dukning

Teknikbehov bestäms i förväg i samråd med bokningskontakt och kan medföra extrakostnader. Följande teknik finns att tillgå:

  • Möbel med 12 kanaligt analogt mixerbord (Soundcraft) och tre trådlösa mikrofonmottagare samt ca 10 meter multikabel.
  • Mikrofonerna går att ha olika kombinationer på två headset + en handmikrofon eller två handmikrofoner och ett headset.
  • PA-system bestående av två basar med toppar samt två monitorer (JBL, aktiva).
  • Två vevstativ samt två stativrör.
  • Mikrofoner, 6 st AKG D5, 5 st Shure SM58 samt 1 st Shure SM 57.
  • Mikrofonstativ 7 st.
  • Notställ 2 st.
  • Förgreningsdosa 2 st modell större samt en mindre (svarta runda upprullbara).
  • Tre lineboxar.
  • Trummikrofoner (Samson), kit i väska bestående av 1 kagge, tre puk, 1 virvel och 2 kondensatormickar för överhäng.
  • Projektor Panasonic PT-EZ 580WU [5400 ANSI lumen] (16:10, 1920x1200).
  • Projektor BENQ [3500 ANSI lumen] (4:3).
  • Projektorduk ca 2 meter bred (uppdragbar, likt en rollup).
  • Projektorduk ca 3 meter bred (Aluminiumställning, Duk som knäpps fast).
  • XLR kablar i blandade längder 5-10 meter.
  • Diverse kablage och adaptrar för ljud, bild och ström.
  • Uppsatt i rårör taket framför scenen finns 4 st RGB-LED kannor.
  • 2 st stativ med t-bom för sidoljus samt ytterligare 4 st RGB-LED kannor.
  • Ljusbord av enklare modell (Chauvet Obey 70).

Teknisk samordning

Patrik Nimrodsson, hustekniker
Telefon: 070-649 17 34
E-post: patrik.nimrodsson@umea.se

Detta ingår i lokalhyran

  • Befintlig teknik
  • En scenmästare
  • Biljettupplägg/Biljettservice
  • Vävens kommunikationskanaler
  • En husvärd
  • Obemannad garderob

Planering

Bekräftade bokningar av Kajscenen tilldelas en producent som hjälper arrangören.

Teknik och möblering

Detaljplanering levereras till producent vid Väven senast 3 veckor innan arrangemanget. Det ska innehålla följande:

  • Detaljtider/schema dag för dag
  • Teknikinformation (tekspec./rider)
  • Möblering/dukning

Biljetter

Arrangemang på Kajscenen kan ske med eller utan biljetter. All biljettförsäljning måste ske genom Vävens biljettservice, mot en kostnad. Allt om biljettupplägg och serviceavgifter finns på vår biljettsida.

Marknadsföring

Digital skyltning, evenemangskalender, extra synlighetspaket – allt du behöver veta hittar du på vår sida om marknadsföring.

Förtäring

Om du önskar beställa förtäring till ditt arrangemang gör du det själv via husets restauratör, Kulturbageriet på plan 3 i Väven Norra.
Webb: kulturbageriet.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Wifi

Det trådlösa gästnätverket på Väven i Umeå heter _UK_Guest. Om du har Umeåregionens bibliotekskort kan du logga in med ditt kort och pinkod eller med ditt personnummer och pinkod. Du kan även få en gästinloggning av din kontakt vid bokning av lokalen.

Evenemangstillstånd

Läs mer om hur du söker evenemangstillstånd.

Säkerhet

Arrangören har det yttersta ansvaret för:

  • att garantera publikens, konferensgästers och de medverkandes/artisternas säkerhet.
  • att med hjälp av husets utsedda säkerhetsansvariga avbryta arrangemanget om något inträffar som kan orsaka person- eller sakskada.
  • att eventuella ordningsvakter anlitas och bekostas.

Användandet av lokalen

Arrangören ansvarar för:

  • att detaljplaneringen för arrangemanget levereras till Vävens producent senast 3 veckor innan arrangemanget.
  • att de skriftliga instruktioner som finns för lokalen följs.
  • att lokalen endast används för det ändamål och den tid som överenskommits.
  • att alkohol inte förekommer i lokalen utan tillstånd.
  • att upplåsningskod inte lämnas ut till obehöriga.
  • att omedelbart rapportera till Vävens personal på plats om nyckelkort/upplåsningstag borttappas.
  • att ersätta eventuell skada eller förlust som orsakats av arrangören.
  • att bekosta larm som löses ut på grund av arrangörens oaktsamhet.
  • de ägodelar som finns i lokalen (som tillhör arrangören och/eller besökarna).
  • att eventuell alkohol och förtäringsservering beställs och hanteras via tillståndsinnehavaren Blå Huset AB.

Allmänt

  • Arrangören har tillträde till lokalen enligt de överenskomna ramtiderna för bokningen. Vid sluttid skall publiken ha lämnat lokalen och egen tillförd teknik vara avlägsnad. Loger skall vara tömda senast 1 timme efter avslutad föreställning.
  • All pausservering eller förtäring serveras av husets restauratör. Extern leverantör av cateringservering är inte tillåtet.
  • För tid utöver överenskommelse debiteras timkostnad utifrån gällande prislista.
  • Arrangören kan bli ersättningsskyldig för skador som åsamkats anläggningen om dessa skador direkt kan härledas till arrangören.

Avbokning

Vid avbokning inom 4 veckor före arrangemangets början debiteras arrangören 75 procent av den totala kostnaden.

Fakturering

Fakturan ska betalas inom 30 dagar efter fakturadatumet.

Force Majeur

Om händelser av typ Force Majeur inträffar och därigenom förhindrar att arrangemanget kan genomföras, upphör bokningsvillkoren att gälla.