Evenemangstillstånd
När behövs evenemangstillstånd?
Större arrangemang eller så kallade allmänna sammankomster, där det kan finnas behov av förstärkt säkerhet enligt ordningslagen, behöver ett evenemangstillstånd för att få genomföras. Detta kan innefatta demonstrationer, opinionsyttring, religionsutövning eller annat utövande av mötesfrihet samt teater- och bioföreställning, konserter eller andra sammankomster för att framföra konstnärligt verk exempelvis cirkusföreställningar.
Hur fungerar det med evenemangstillstånd?
Polisen gör en bedömning utifrån inkommen anmälan och meddelar arrangören om tillstånd behövs för arrangemanget. Anmälan är kostnadsfri.
Om polisen gör bedömningen att tillstånd krävs utgår en tillståndsavgift till arrangören om 250kr. I samband med ansökan, alternativt vid utdelning av tillstånd gör polisen en bedömning av eventuella säkerhetsåtgärder samt lämnar rekommendation på det antal ordningsvakter som behövs för arrangemanget. Ordningsvakter bekostas av arrangören.
Om du som arrangör är osäker på om en anmälan behövs så ta kontakt med polisen på:
tillstand.vasterbotten@polisen.se
Viktigt att komma ihåg att processen går smidigare och snabbare om du som arrangör fyller i alla uppgifter på blanketten och lämnar så mycket detaljinformation som möjligt om till exempel alkoholservering, målgrupp etcetera. Alkoholtillstånd finns inom Väven och är inget du som arrangör behöver söka.
Var görs ansökan?
Kopia på godkänt evenemangstillstånd ska vara oss tillhanda minst två veckor innan arrangemangsdatum.