Entré Väven Norra, Storgatan 46A

Måndag-fredag
06.30-22

Lördag
7-22

Söndag
7-22

OBS! För stadsbibliotekets öppettider - se minabibliotek.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Entré Väven Västra, Thulegatan 2 och

Entré Väven Östra, Västra Rådhusgatan 1

Dessa entréer följer stadsbibliotekets öppettider.

Måndag-torsdag
9-20

Fredag
9-18

Lördag
10-16

Söndag
12-16

Entré Väven Södra, Västra Strandgatan 8A och mot Strandpromenaden

Huvudsaklig entré till Fika, Vävenscenen och Folkets Bio Umeå.

Måndag-fredag
9-20

Lördag
10-20

Söndag
12-20

Kulturreceptionens biljettkassa

Måndag-fredag 10-18

Lördag 10-16

Söndag 12-16

Juni-Augusti: Mån-Fre 10-18, Lörd 10-15, Sönd stängt

Verksamheternas öppettider

Öppettiderna för respektive verksamhet i Väven kan ses på deras egna webbplatser. De hittar du under Verksamheter.

Avvikande öppettider

Se avvikande öppettider under året


Pressrum Tillgänglighet

Utställningar

Följande utställningar är aktuella i Väven just nu.

©Maria Friberg/Bildupphovsrätt 2022, ©Peter Stridsberg/Bildupphovsrätt 2022

Maria Friberg och Peter Stridsberg - Blicka

4 juni–18 september 2022
Umeå konsthall, plan 3

Lunchvisning torsdag 25 augusti, 1, 8 och 15 september.

Maria Friberg och Peter Stridsberg är konstnärer från två olika generationer. De arbetar med fotografiska scener som skildrar övergången mellan människa och natur. I utställningen Blicka får vi för första gången uppleva deras verk i dialog med varandra. Deras konstnärskap möts i gränslandet mellan olika miljöer och platser. Individens tillhörighet står i centrum för frågor om klimatet och människans tillvaro.

Maria Friberg är född 1966 och bor och arbetar i Stockholm. 1989–95 studerade hon vid Kungliga konsthögskolan, Stockholm. Genom åren har Friberg arbetat med noggrant iscensatta fotografier och videoverk. Hon kommenterar vår samtid med teman som makt, konsumtion och relationer. Friberg har ställt ut över hela världen och hon har med sina bilder utmanat föreställningar om normer och levnadsvanor. Verken tar sin utgångspunkt i en måleritradition, där skönheten först attraherar vår blick för att sedan avslöja berättelser av tvetydig karaktär.

Peter Stridsberg är född 1994 och bor och arbetar i Umeå. 2014–19 studerade han vid Konsthögskolan Umeå Universitet. I sin konstnärliga process utforskar han vår relation till att möta förändringar av naturen och vår omgivning. Stridsberg har främst arbetat med scenografiska installationer där han bygger upp både rumsliga och geografiska miljöer för sina bilder. På så sätt skildrar han människans relation till omgivningen, men också hur den påverkar oss och synen på vår närmiljö.

Omslag från mängder av kokböcker.

Kokboksutställning

1 juni–31 augusti 2022
Gör-det-själv, plan 2

Umeå stadsbibliotek visar bidrag och vinnare från Gourmand World Cookbook Awards, världens största kokbokstävling samt hållbarhetsrapporter från Hallbars Awards.

Gourmand World Cookbook Awards, världens största kokbokstävling, har utvecklats sedan 1995 av den kände mat- och dryckesexperten Edouard Cointreau. Tävlingen är öppen för alla och de event som är kopplade till tävlingen är idag en given mötesplats för författare, organisationer, förlag och andra livsmedelsaktörer från världens alla hörn.

Hallbars Award, med fokus på hållbarhetsrapporter, är ett pris från samma arrangörer. Målet med Hallbars-priserna är att hjälpa till att främja och uppmärksamma företagens hållbarhetsrapporter. Förhoppningen är att fokus på pristagarna ska motivera publiceringen av fler hållbarhetsrapporter och öka engagemanget i ämnet.

Välkommen att se och inspireras av många av de bästa kokböckerna världen över.

Havsutsikt i akvarell

Bild: Lena Filipsson (beskuren)

Blått

5 juli–4 augusti 2022
Öppen vägg, plan 2

Akvareller av Lena Filipsson.

Lena vill måla där hav och himmel möter sten och grönska, där platsen är densamma men motivet är föränderligt. Akvarell är hennes material. Hon vill utmana gränserna mellan abstrakt och figurativt. Akvarellfärgen får styra, allt är tänkt men akvarellen leder vägen.

Se fler verk av Lena på facebook; lenafilipssonart.

Ett drömskt landskap i naturmaterial.

Bild: Elisabet Persson

I tystnad

10 augusti–14 september 2022
Öppen vägg, plan 2

Elisabet Persson visar tavlor i tyg och naturmaterial.

Tavlorna är inspirerade av det norrländska landskapet, av skog och natur. Med hjälp av nål och tråd har Elisabet Persson vävt ihop drömmar, minnen och fantasi med naturens skatter. En tystnad vilar över verken som ofta visar ensliga platser.

Bilder från Umeå

Bildkälla: VK

Bilden av Umeå

24 maj–15 augusti 2022
Kommunhörnan, plan 3

Umeå fyller jämnt – det firar VK i samarbete med Umeå400 med en utställning som visar livet här. Personerna och situationerna, ögonblicken och känslorna som är Umeå. Ta del av Umeås moderna historia och ta chansen att bidra med din bild av Umeå.

Bilderna som ställs ut är hämtade från konceptet ”Bilden av Umeå” där VK:s fotografer under 10 års tid, en gång i veckan, delat och fortsätter dela en bild från vardagen i Umeå i VK.


Kvinna med blött hår och ansikte tittar in i kameran.

Foto: Hyung S. Kim

Haenyeo

17 maj 2021–14 januari 2023
Kvinnohistoriskt museum

På ön Jeju utanför Sydkorea lever dykarkvinnorna haenyeo. Den tusenåriga traditionen är idag listad på UNESCO över mänsklighetens immateriella kulturarv. Kvinnorna lever i symbios med havet, vågorna och stormarna.

Under generationer har haenyeo skaffat stor kunskap om havet och det marina livet. Yrket går traditionellt i arv och flickor blir upplärda från tidig ålder. Fram till 1500-talet arbetade både kvinnor och män som dykare, men efter hand övertogs yrket helt av kvinnor. Haenyeo försörjer familjen, medan männen i första hand har hand om hushållet.

Att leva i harmoni med naturens tillgångar är essentiellt inom haenyeo-kulturen. Kvinnorna är fridykare och använder inte dyktuber och harpuner. De har utvecklat en speciell andningsteknik för att klara av att vara under ytan en längre period. Haenyeo fiskar efter säsong och det finns strikta regler vilka djur och växter som får fångas, allt för att garantera havets naturliga tillväxt.

I utställningen Haenyeo – havets kvinnor får vi möta några av kvinnorna och ta del av deras liv och arbete. Här presenteras 20 starka porträtt av fotografen Hyung S. Kim, unika föremål donerade av Sooni Kim samt klipp ur dokumentärfilmen Dykarkvinnorna i Korea producerad av Hee-Young Ko.

Utställningen Haenyeo – havets kvinnor är producerad av initiativtagaren Min Jeong Ko och Sjöfartsmuseet Akvariet. Min Jeong Kos farmor var haenyeo och hon har en stor passion för kulturen.

madrass ihopbunden med spännband

Foto: LisaLove Bäckman

Korsettkriget

31 maj 2021–3 september 2022
Kvinnohistoriskt museum

I slutet av 1800-talet hamnade korsetten i centrum för het debatt i Sverige. Ett litet klädesplagg blev en stor politisk fråga. Korsetten blev faktiskt ett ideologiskt slagfält, något som utlöste diskussioner om makt, kön, identitet och klass. Om kvinnlighetens former och gränser. Om dåtiden, samtiden och framtiden.

I utställningen Korsettkriget – en kamp om kvinnlighetens former vid förra sekelskiftet möter du ett ojämlikt Sverige där det var skillnad på människor. Framför allt var det skillnad mellan kvinnor och män. Och det skulle synas.

Kvinnor och män sågs som varandras motsatser, och det påverkade nästan allt i samhället. Vem som gjorde vad i hemmet, vem som jobbade och med vad, hur kvinnor och män kunde klä sig och bete sig, vem som kunde rösta och påverka politiken.

Samtidigt skedde en stor förändring i människors sätt att bo, leva och arbeta. Istället för att bo på landsbygden och arbeta med jordbruk flyttade många människor till städerna för att jobba i fabriker och butiker. Det var så omskakande och dramatiskt att världen aldrig blev sig lik. I städerna uppstod nya grupper: den förmögna borgarklassen och den fattiga arbetarklassen.

Mitt i allt detta fanns ett litet klädesplagg – korsetten. Den var ett sätt att framhäva den kvinnliga kroppens former, att visa tydligt att den som bar korsetten var kvinna och inget annat. När kvinnor började kräva att bli myndiga, få rösträtt och ha tillgång till utbildning uppstod även en diskussion om kvinnors kläder.

De som var emot korsetten menade att det var fåfängt att använda korsett. Dessutom var den farlig för hälsan och passade inte i ett modernt samhälle. Men det visade sig snart att kvinnors relation till korsetten var komplicerad. Vissa försvarade den. De menade att korsetten var både anständig, hälsosam och modern istället för utmanande, skadlig och föråldrad. Kriget mot korsetten blev ett krig om korsetten.

Utställningen Korsettkriget – modeslaveri och kvinnokamp vid förra sekelskiftet producerades 2019 av Örebro universitet. Den bygger på forskning och en bok med samma namn av Henric Bagerius, docent i historia vid Örebro universitet. Innehållet och gestaltningen av utställningen i Umeå har utvecklats och fördjupats i nära samarbete med Henric Bagerius och producerats av Kvinnohistoriskt museum. I Umeå har utställningen titeln Korsettkriget – en kamp om kvinnlighetens former vid förra sekelskiftet.


Om Vävens utställningsytor

Umeå konsthall

Läs mer om Umeå konsthall Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.


Kvinnohistoriskt museum

Läs mer om Kvinnohistoriskt museum Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.


Öppen vägg - plan 4

Är du hobbyfotograf eller konstnär och vill visa upp dina verk i en offentlig miljö?
Ta reda på hur du bokar Öppen vägg plan 4


Utställningsvägg och montrar - plan 2

Här kan du ställa ut dina verk i samarbete med Umeå stadsbibliotek. Ytans placering gör att teman som hobby och hantverk är extra passande, men inget krav.
Ta reda på hur du bokar Utställningsvägg och montrar plan 2

 

Kommunhörnan

Yta för utåtriktad information från kommunala verksamheter och Umeås föreningsliv.
Läs mer om kommunhörnan