Entré Väven Norra, Storgatan 46A

Måndag–torsdag 7–20
Fredag 7–21
Lördag–söndag 8–17

OBS! För stadsbibliotekets öppettider - se minabibliotek.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Entré Väven Västra, Thulegatan 2 och

Entré Väven Östra, Västra Rådhusgatan 1

Dessa entréer följer stadsbibliotekets öppettider.

OBS! Juni–augusti:
Måndag–fredag 10–19
Lördag 10–15
Söndag stängt

Ordinarie tider september-maj:
Måndag–torsdag 9–20
Fredag 9–18
Lördag 10–16
Söndag 12–16

Entré Väven Södra, Västra Strandgatan 8A och mot Strandpromenaden

Huvudsaklig entré till Kajen, Vävenscenen och Folkets Bio Umeå.

Måndag–fredag 9–20
Lördag 10–20
Söndag 12–20

Kulturreceptionens biljettkassa

Sommartider (juni-augusti)
Måndag–fredag
10–17
Lördag 10–15
Söndag stängt

Ordinarie tider (september-maj)
Måndag–fredag 10–18
Lördag 10–16
Söndag 12–16

Verksamheternas öppettider

Öppettiderna för respektive verksamhet i Väven kan ses på deras egna webbplatser. De hittar du under Verksamheter.

Avvikande öppettider

Se avvikande öppettider under året


Pressrum Tillgänglighet

Kajscenen

Foto: Adam Olofsson

Ritning över Kajscenen med möbleringsförslag.

Kajscenen kan möbleras på olika sätt beroende på arrangemangets typ. Själva scenen ligger i lokalens östra del.

Beskrivning

Kajscenen är en flexibel lokal som har flera ingångar och kan möbleras på olika sätt beroende på arrangemangets behov.

Kajscenen ligger på Vävens första våningsplan intill älven bredvid den stora Vävenscenen. Lokalen passar främst för arrangörer som vill göra publika arrangemang, men det är även möjligt att abonnera för slutna sällskap. Möbleringen är flexibel med en upphöjd scen som lämpar sig bra för framträdanden eller föreläsningar.

Lokalen är luftig med högt tak, två entréer och stora panoramafönster mot älven. Här finns även restaurang Kajen med fullständiga rättigheter. Lokalen är en populär mötesplats med en av Umeås vackraste utsikter.

 

Publikkapaciteten påverkas av vilken möblering som är önskad. Ungefär så här ser maxkapaciteten ut

Stående publik: Max 400 gäster. Lokalen inkluderar då Kajens möblering samt några ståbord.

Sittande publik: Antal varierar beroende på möblering.

  • Biosittning framför scen – 175 platser. Något färre (cirka 140 platser) om lokalen ska spärras av med så kallade Pipe&Drape.
  • Cafésittning – cirka 60 platser fördelade mellan 12 bord.
  • Kombination cafésittning plus biosittning – cirka 130 platser.

För att boka Kajscenen måste arrangören fylla i bokningsformuläret längre ned på sidan. Har du frågor om lokalhyra eller lediga datum mejla till bokningen

Det som inkluderas vid bokning dag/kväll

  • Befintlig teknik
  • En scenmästare
  • Biljettupplägg/Biljettservice
  • Vävens kommunikationskanaler
  • En husvärd
  • Obemannad garderob.

Det som inkluderas vid bokning av klubbkväll/spelning

  • Befintlig teknik
  • En ljudtekniker
  • Husvärd
  • Bemannad garderob
  • Biljettuppläg/Biljettservice
  • Marknadsföring i Vävens kommunikationskanaler

Bokningsvillkor

Viktig information till arrangören

Bekräftade bokningar av Kajscenen tilldelas en kontaktperson (en av våra producenter) som hjälper er med planeringen inför ert besökk här hos oss.

 

Möblering

Se förslag på möbleringar nedan.

Förstora bilden

Ståbord + fåtöljer

Förstora bilden

Cafésittning + fåtöljer

Förstora bilden

Cafésittning

Förstora bilden

Biosittning liten

Förstora bilden

Biosittning mellan

Förstora bilden

Biosittning stor

Teknik

Befintlig teknik inkluderas i hyran. Detaljplanering skickas till din kontaktperson hos oss på Väven senast 3 veckor innan arrangemanget. Det ska innehålla följande:

  • Detaljtider/schema/program
  • Teknikinformation (tekspecifikation./rider)
  • Möblering/dukning

Befintlig teknik

  • Möbel med 12 kanaligt analogt mixerbord (Soundcraft) och tre trådlösa mikrofonmottagare samt ca 10 meter multikabel.
  • Mikrofonerna går att ha olika kombinationer på två headset + en handmikrofon eller två handmikrofoner och ett headset.
  • PA-system bestående av två basar med toppar samt två monitorer (JBL, aktiva).
  • Två vevstativ samt två stativrör.
  • Mikrofoner, 6 st AKG D5, 5 st Shure SM58 samt 1 st Shure SM 57.
  • Mikrofonstativ 7 st.
  • Notställ 2 st.
  • Förgreningsdosa 2 st modell större samt en mindre (svarta runda upprullbara).
  • Tre lineboxar.
  • Trummikrofoner (Samson), kit i väska bestående av 1 kagge, tre puk, 1 virvel och 2 kondensatormickar för överhäng.
  • Projektor Panasonic PT-EZ 580WU [5400 ANSI lumen] (16:10, 1920x1200).
  • Projektor BENQ [3500 ANSI lumen] (4:3).
  • Projektorduk ca 2 meter bred (uppdragbar, likt en rollup).
  • Projektorduk ca 3 meter bred (Aluminiumställning, Duk som knäpps fast).
  • XLR kablar i blandade längder 5-10 meter.
  • Diverse kablage och adaptrar för ljud, bild och ström.
  • Uppsatt i rårör taket framför scenen finns 4 st RGB-LED kannor.
  • 2 st stativ med t-bom för sidoljus samt ytterligare 4 st RGB-LED kannor.
  • Ljusbord av enklare modell (Chauvet Obey 70).

Arrangemang på Kajscenen kan ske med eller utan biljetter. All biljettförsäljning måste ske genom Vävens biljettservice, mot en kostnad (servicavgift).
>> Klicka här för mer information om biljettupplägg och serviceavgifter <<


Digital skyltning, evenemangskalender, sociala medier och extra synlighetspaket – det finns mycket att tänka på när det gäller marknadsföring. Vissa saker ingår i lokalhyran, en del finns som tillval.
>> Klicka här för mer information om marknadsföring <<

Större arrangemang i Väven kan kräva evenemangstillstånd. Frågor om detta besvaras av din producent. Du kan läsa mer om regelverket på polisens webbplats.

Säkerhetsansvariga vid större arrangemang/konserter

Arrangören ansvarar för säkerheten kopplat till arrangemanget och bistår följande:

Ordningsvakter

Eventuellt krav på ordningsvakter samt dess antal tillförordnas av polismyndigheten i samband med utfärdande av evenemangstillstånd.

Dikesvakter

Vid musikarrangemang med stående publik och kravallstaket är dikesvakter ett krav. Antalet dikesvakter fastställs av beräknad publikmängd.

Sjukvårdspersonal

Vid större musikarrangemang med alkoholservering kan ni som arrangör behöva bistå med sjukvårdskunnig personal för en ökad trygghet för besökare och personal.

Extra bemanning

Arrangemang med stående publik och alkoholservering ställer högre krav på bemanning. Bemanningsbehov för ditt arrangemang planeras i dialog med Vävens producent.

Scenstaket

Scenstaket finns på plats. Hyreskostnad och eventuell monteringskostnad tillkommer.

Användandet av lokalen

Arrangören ansvarar för:

  • att detaljplaneringen för arrangemanget levereras till Vävens producent senast 3 veckor innan arrangemanget.
  • att de skriftliga instruktioner som finns för lokalen följs.
  • att lokalen endast används för det ändamål och den tid som överenskommits.
  • att alkohol inte förekommer i lokalen utan tillstånd.
  • att upplåsningskod inte lämnas ut till obehöriga.
  • att omedelbart rapportera till Vävens personal på plats om nyckelkort/upplåsningstag borttappas.
  • att ersätta eventuell skada eller förlust som orsakats av arrangören.
  • att bekosta larm som löses ut på grund av arrangörens oaktsamhet.
  • de ägodelar som finns i lokalen (som tillhör arrangören och/eller besökarna).
  • att eventuell alkohol och förtäringsservering beställs och hanteras via tillståndsinnehavaren Blå Huset AB.

Allmänt

  • Arrangören har tillträde till lokalen enligt de överenskomna ramtiderna för bokningen. Vid sluttid skall publiken ha lämnat lokalen och egen tillförd teknik vara avlägsnad. Loger skall vara tömda senast 1 timme efter avslutad föreställning.
  • All pausservering eller förtäring serveras av husets restauratör. Extern leverantör av cateringservering är inte tillåtet.
  • För tid utöver överenskommelse debiteras timkostnad utifrån gällande prislista.
  • Arrangören kan bli ersättningsskyldig för skador som åsamkats anläggningen om dessa skador direkt kan härledas till arrangören.

Avbokning

Vid avbokning inom 4 veckor före arrangemangets början debiteras arrangören 75 procent av den totala kostnaden.

Fakturering

Fakturan ska betalas inom 30 dagar efter fakturadatumet.

Force Majeur

Om händelser av typ Force Majeur inträffar och därigenom förhindrar att arrangemanget kan genomföras, upphör bokningsvillkoren att gälla.

Förtäringsservice

Om du önskar beställa förtäring till ditt arrangemang görs all beställning via husets restauratör genom att kontakta Kulturbageriet som finns på plan 3 i Väven Norra.
E-post: cafe@kulturbageriet.se
Webb: kulturbageriet.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Boka Kajscenen för kulturarrangemang

Fyll i en bokningsförfrågan

För frågor om tillgänglighet eller priser kontakta oss via mejl: bokning.vaven@umea.se

För övriga typer av bokningar, till exempel konferens och mässa, kontakta konferensvåningen P5 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Orienteringskarta för gästarrangörer, med nödvändiga detaljer utmarkerade så som artistyta, nödutgångar och toaletter.

Orienteringskarta för arrangörer.

Utskriftsvänlig orienteringskarta med praktiska detaljer. Pdf, 89.3 kB, öppnas i nytt fönster. (Bilden visar hela våningsplanet)

Parkering

Kan bokas kostnadsfritt, gäller endast trailer. Betalparkering för övriga fordon finns i närheten.

Lastintag

Västra Strandgatan 8D, 903 26 Umeå

GPS

63 °49’28.84”N, 20 °15’30.37”O